Stort genomslag för ”Operation Giftfri Förskola”!

Mer än en tredjedel av Sveriges kommuner, 99 stycken, agerar nu för att få bort gifterna från förskolorna. Det är det positiva resultatet av Naturskyddsföreningens arbete med ”Operation giftfri förskola”.

ForskolanI praktiken innebär det att mer än hälften av landets kommunala förskolor har tagit ett steg i rätt riktning mot att bli giftfria. Det framkommer i rapporten ”Kommuner på väg mot giftfri förskola – en enkätundersökning” där Naturskyddsföreningen har sammanställt information från 194 kommuner som svarat på en enkät från föreningen.

Ovanåkers kommun är med

Färgkodning: grönt betyder att kommunen påbörjat ett arbete i linje med Naturskyddsföreningens ”Operation giftfri förskola”, rött betyder att kommunen inte påbörjat ett sådant arbete och vitt betyder att kommunen inte har svarat.

Kommuner i gävleborg som startat arbetet med Giftfri förskola

De kommuner som har agerat är väl spridda över landet, med ett undantag. I Kalmar län har ingen kommun svarat att de påbörjat ett arbete med att få sina förskolor giftfria. Eftersom alla andra län har minst en kommun som har påbörjat sitt arbete, bör andra kommuner i länet lätt kunna haka på. Det här är en fråga där samarbete enbart ger fördelar, i form av större kompetens och större upphandlingsvolymer.

Det är tydligt att kommuner kommit olika långt i sitt arbete. I vissa fall har endast beslut tagits om att man ska påbörja arbetet under 2015, eller att något enstaka informationsmaterial har skickats ut. I andra fall har kommunen färdigställt handlingsplaner, inköpsguider eller liknande handfasta dokument.

Det är fantastiskt bra nyheter att så många kommuner arbetar för en giftfriare miljö för barnen! Men det är förstås en bra bit kvar innan allt arbete är klart och i rapporten finns en rad förslag på vad regeringen och olika myndigheter nu behöver göra för att underlätta för de kommuner som satt igång arbetet. Det är viktigt att regeringen utvecklar stöd och verktyg för att få igång de kommuner som ännu inte börjat arbetet.

Idag hänger mycket av arbetet ute på kommunerna och förskolorna på eldsjälar som tycker att det här är oerhört viktigt. Men i långa loppet kan det inte vara upp till enskilda personer eller grupper att se till att barnen får en acceptabel förskolemiljö. Efter föreningens larm börjar myndigheterna äntligen agera, vilket är bra både ur miljö- och rättviseperspektiv. Nu hoppas vi att de myndigheter som arbetar med frågorna – Kemikalieinspektionen, Konkurrensverket och Folkhälsomyndigheten – tar sitt ansvar fullt ut, så att Sverige kan få 100 % giftfria kommunala förskolor inom kort.

Ovanåkers kommun är med på tåget. Spännande att få veta hur långt de har kommit?

Vad kan man göra för att få sin kommun att agera? Skicka in ett medborgarförslag (mall för medborgarförslag finns på webbsidan), uppvakta lokala politiker eller skriv insändare i tidningen.

Varför skrivs det bara om kommunala förskolor i rapporten och inte privata förskolor?
I enkätundersökningen frågade vi kommunerna om de hade påbörjat ett arbete i stil med Naturskyddsföreningens ”Operation Giftfri Förskola” och kommunerna kan endast påverka de kommunala förskolorna. Många privata förskolor arbetar också med frågan, men vilka som gör det är svårare att kartlägga. Hör med de privata förskolorna i din kommun. Kanske kan ni göra en egen enkätundersökning och publicera i lokal media?

Lycka till!