Miljögifter

Hitta rätt bland miljögifterna

barn med leksak

Miljögifterna finns överallt. Här samlar vi vad vi vet och vad vi gör för att förändra så att du snabbt hittar rätt!

Bisfenol A, eller BPA, är ett ämne som används i till exempel kvitton och tandlagningar. Vi möter det varje dag även om vi inte ser det, vilket är ett problem då det är hormonstörande.

Vi vill att beslut ska tas för att minska exponeringen för BPA och samtidigt inkludera hela bisfenol-alfabetet. Begränsningarna bör framför allt börja i kontakt med livsmedel men även inkludera kvitton och tandlagningar på barn samt gravida.

Nu finns en unik chans för alla de partier som i valrörelsen pratade om att minska vår utsatthet för hormonstörande kemikalier. Snart kommer en statlig utredning som kartlagt i vilka varor som man kan hitta Bisfenol A.

Debattartikel: Sverige bör gå före och förbjuda alla bisfenoler. >>

Rätt att få veta

Du har rätt att få veta om en vara du tänkt köpa innehåller någon av de farliga kemikalier som finns på EU:s ”värstinglista”. Vi har fått indikationer på att det inte fungerar som det ska och vill undersöka hur rättigheten fungerar. För att kunna göra det behöver vi din hjälp.

Du har rätt att få veta. Våga fråga >>

Operation giftfri förskola

Det är välkänt att vanliga vardagsprodukter kan släppa ifrån sig farliga kemikalier till inomhusmiljön. Med projektet Operation Giftfri Förskola vill vi få en bild av hur det står till på svenska förskolor. Vilka skadliga kemikalier finns där? Och i vilken omfattning utsätts barn och personal? Med hjälp av engagerade ideellt aktiva, föräldrar, förskolepersonal och politiker påbörjar vi en giftsanering av den svenska förskolan.

Klicka här för att läsa mer om Operation giftfri förskola >>

Allt du (inte) vill veta om plast

Plasten är på många sätt fantastisk och finns bland annat i våra datorer, kylskåp och i mycket av vårt sjukhusmaterial. Men det kan också finnas problem med plasterna. Även om plaster kan vara svåra att fasa ut ur vardagen är det skillnad på plast och plast. Vi vill göra det lättare att välja en bättre plast. Vi vill inte dissa all plast, men det finns mycket onödigt vi lätt kan välja bort.

Klicka här för att komma till våra plastrapporter >>

Klicka här för att hitta värstingplasterna >>

Solsprayen och de outforskade nanopartiklarna

Nanoteknik kan man kort säga innebär att bygga nya material eller system nere på atomnivå. Det är en teknik som är under snabb utveckling och kan ge oss många fördelar, men den är också outforskad och tester har visat att vissa nanomaterial kan vara hälso- och miljöfarliga.

Klicka här för att läsa mer om den outforskade nanon >>

Klicka här för att få 5 tips om nano i vardagsprodukter >>