5 sätt att avgifta barnens vardag

Vi får i oss en mängd främmande kemikalier varje dag. Många ofarliga, men också en hel del som kan vara skadliga på olika sätt. Barn är extra känsliga. Trots det är det just i barnrum och på förskolor som många av de farliga kemikalierna kan finnas. Som tur är finns det enkla sätt att skydda dem från dessa ämnen!

barn

1. Välj ekologiskt, minska på köttet

Via maten får vi i oss miljögifter. Välj ekologisk mat, undvik konservburkar och minska på köttet. Kött är en av de stora källorna till Bisfenol A.

2. Undvik plast i kontakt med varm mat

Studier visar att upp mot 90% av alla plaster läcker hormonstörande ämnen, speciellt i kontakt med värme. Använd glas, porslin, trä och livsmedelsgodkänt rostfritt stål istället.

3. Rensa bort äldre mjuka plastleksaker

Äldre mjuka plastleksaker kan innehålla skadliga mjukgörare. Leksaker som är CE-märkta och tillverkade efter 2013 är säkrare.

4. Gammal elektronik är inte leksaker

Gamla mobiltelefoner, tangentbord mm kan innehålla farliga ämnen och ska inte användas som leksaker. Undvik även att ha elektronik som TV, dator eller CD-spelare där barnet sover.

5. Lek mer utomhus

Halten av farliga kemikalier är ofta många gånger högre inomhus än utomhus, eftersom vi omger oss med så många saker som kan innehåller farliga kemikalier. Se alltså till att vädra ofta och låt barnen leka utomhus så ofta det går.

blimedlem-banner

Med din hjälp får vi större möjlighet att påverka och informera. Arbetet med att skapa en friskare förskolemiljö är bara ett exempel på Naturskyddsföreningens arbete för en giftfri vardag.