Vinterfåglar inpå knuten!

Så här går SOF:s fågelbordsräkning till:

När?
Räkningsperioden omfattar fyra dagar från gryningen fredagen den 24 januari till skymningen måndagen den 27 januari 2014. Du kan räkna när som helst under den perioden.

Kampanjen pågår från fredag morgon till måndag kväll. Vi har med fredag och måndag för att bl.a. skolor, förskolor och arbetsplatser också ska kunna delta. Hemsidans rapportformulär öppnas strax före gryningen den fredagen den 24 januari. Du kan efterregistrera dina uppgifter ända fram till den 10 februari men allra helst redan på söndagskvällen den 26 januari om du gjort räkningen under helgen. Detta för att kunna rapportera ett preliminärt resultat i den pressrelease som SOF skickar ut redan denna söndag.

Hur räknar man?
Räkna exempelvis under en timme och skriv upp och rapportera det högsta sammanlagda antalet individer av en art. Ser du 5 talgoxar, sedan 8 och sedan 6 så är det 8 som ska rapporteras.

Du kan också göra stickprov med jämna mellanrum under en av räkningsdagarna. Det som är viktigt är att du försöker använda samma metod varje år du deltar. Observera att när du är färdig ska du endast skicka en rapport från en räkningsdag under helgen.

När och hur rapporterar man sitt resultat?
Du som har tillgång till Internet kan rapportera på SOFnet t.o.m. måndagen den 10 februari 2014. Men det går fortfarande att skicka in pappersblanketten fram till den 15:e februari. Därefter stängs databasen och data ”förseglas” för jämförelse och statistik inför kommande år.

Du som inte har tillgång till Internet skickar pappersblanketten till Sveriges Ornitologiska Förening, Stenhusa Gård, Lilla Brunneby 106, 380 62 Mörbylånga. Har du ingen blankett så går det lika bra att skicka ett vanligt brev eller ett vykort. Skriv då tydligt in art och antal enligt ovan. Även här har du har tid till och med måndagen den 10 februari 2014.

Har du frågor?
Om du är journalist kan du också ringa SOF:s informationsansvarige Anders Wirdheim på telefon 070 513 75 76. Övriga privatpersonar som har frågor är också välkomna att ringa 0703 22 23 45 mellan klockan 09.00 och 15.00 varje dag den 24 januari till 27 januari. Du kan också skicka frågor till info@sofnet.org. Det är dock telefonjouren som svarar i första hand över helgen.

Tips!
Är du osäker på vilken art du ser så hoppa över den i rapporteringen eller fråga vår telefonjour (se ovan) som kanske kan hjälpa dig till att lösa problemet.

Om du har tillgång till Internet så ber vi dig rapportera den vägen. Det underlättar för SOF, gör bearbetningen av data mycket snabbare och säkrare samt att det kostar oss mycket mindre. Internetrapporteringen kommer att vara öppen till och med måndagen den 10 februari. Du kan alltså rapportera in dina observationer i efterhand. Rapporteringsidan öppnas först i gryningen fredagen den 24 januari 2014.

Tipsa gärna vänner och bekanta om aktiviteten eftersom det är önskvärt med så många rapportörer så att så många fågelmatningar från hela Sverige täcks in. I vårt avlånga land skiljer det sig väldigt mycket mellan vilka fågelarter vi finner vid fågelmatningarna vintertid.

Rapportblad.

Sof,s hemsida