Inlägg från Supermiljöbloggen Fredagen den 24 januari 2014, kl. 15.27
Nu pratas det om en unik förändring i kundernas beteende.
Dagens Nyheter rapporterar i dag att efterfrågan på många ekologiska produkter, som frukt, grönsaker och mejerivaror, ökat kraftigt det senaste året.
Exempelvis för Coop står den ekologiska andelen av bananförsäljningen nu för 40 procent, att jämföras med 22 procent för ett år sedan.
Ett annat exempel är Ica som i början av 2012 introducerade ekologiska äpplen i lösvikt. Här har försäljningen ökat med 500 procent sedan dess.
Louise König, hållbarhetschef på Coop, berättar för DN om ytterligare en framgång:
– Vi sålde lika mycket ekologiska gröna vindruvor år 2012 som vi sålde under en vecka förra året.
Enligt DN så ser butikskedjorna förändringen som unik. Tidningen skriver:
Försäljningsökningar i samband med medielarm brukar hålla i sig en kort period. I det här fallet har försäljningskurvan inte vänt tillbaka.
Skrivet av Anders Hellberg
Supermiljöbloggen
- E-post: anders.hellberg[snabel-a]supermiljobloggen.se
- Twitter: @anderspangpang
Kommentera