Naturnatten 5:e juni. Eggaspåret i Häsbodalen.

I år ska vi gå 7,5 km längs Eggaspåret.

Vi guidas i den skogsfinska kulturen av Maths Östberg.

Samling i Häsbo klockan 18,30 lördag kväll, 5/6.

Ta med fika/matsäck och gärna ett sittunderlag.

Stigen är torr och fin så det funkar bra med skor/kängor.

Vägbeskrivning: Vid Rv 50, 1 km norr om Skålsjögården är det skyltat ”Sjösvedens Finnbygdsmuseum” samt en gul skylt ”Häsbo 7”.
Senare kommer det en träskylt ”Häsbo” till höger. Efter 300 m är man framme vid gamla vägkorset och kulturmarken, där vi lämnar bilarna.

Leden går fram och åter i den för geomorfologin (de geologiska landskapsformerna) och för rörligt friluftsliv riksklassade Häsbodalen.
Namnet Eggaspåret kommer av namnet på rullstensåsen Egga, som i sin tur har sitt namn av åsens kniveggsform. Den 5,5 km långa ledsträckningen uppe på åsens krön är omvittnad som det finaste vandringsstråket i Ovanåkers kommun. Längs leden finns också några bevarade kulturbyggnader i form av en komplett torkbastu, en myrslåtterlada och ett f.d. skogsstall samt två vindskydd. Leden passerar vallvaktargården Häsbo och ädelfiskevattnet Häsbosjön där du bland annat kan fiska röding och leden följer delvis Häsboån.

I år släpptes den nya foldern för den renoverade leden.
Projektets upprinnelse var att en 7,5 km lång runda av den totalt 3 mil långa leden 2017 kom med i den holländska guideboken för vandringar: Walking in Central Sweden, Gästrikland, Hälsingland & Västmanland. Boken finns även på tyska och naturligtvis på holländska.