Lättare än du tror

sd_bild

Det är inte särskilt svårt att hitta ekologiska varor i butikerna, skriver Naturskyddsföreningens Denise Fahlander, Pia Svedén, Elina Johansson, Elisabeth Österberg, Jill Gertzén, Karin Jakobsson och Maria Gunnarsson med anledning av Miljövänliga veckan.

Det kan vara svårt att prata om ekologisk mat. En del slår bakut och säger att det är alldeles för dyrt utan att egentligen ha sett efter. Andra vet inte hur de ska bära sig åt för att ställa om till en mer ekologisk kost.

Det behöver varken vara krångligt eller svårt. Börja i liten skala med att byta ut värstingvarorna kaffe, bananer och vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis. Genom att välja ekologiska alternativ gör du en insats både för miljön och andras hälsa.

Vi svenskar är storkonsumenter av kaffe, som är ett av de mest besprutade livsmedlen i världen. På 70 procent av de konventionella kaffeodlingarna används mycket giftiga bekämpningsmedel som till exempel parakvat, endosulfan och lindan som alla är förbjudna i Sverige. I Brasilien, där det mesta av kaffet här i Sverige odlas, är skador av bekämpningsmedel ett av landets största hälsoproblem.

Här i Sverige är potatis den mest besprutade grödan. I snitt sprutas den 7,5 gånger per växtsäsong, som värst upp till tolv gånger mot ogräs och bladmögel. De ekologiska potatisarna odlas där­emot utan vare sig konstgödsel eller bekämpningsmedel vilket bidrar till biologisk mångfald både över och under jord.

Många av oss gillar vindruvor och vi konsumerar dem som både vin, bordsfrukt och russin. Vid kontroller av dessa produkter hittar man ofta rester av ett stort antal bekämpningsmedel. Vill du inte få det i munnen gör du bäst i att avstå om vinet, frukten eller russinen kommer från en konventionell odling. Ett tydligt bevis på det är att cancer i urinblåsan är betydligt vanligare bland franska vingårdsarbetare än i andra yrkesgrupper.

Att hitta ekologiska varor i handeln är inte heller särskilt svårt. Håll utkik efter Krav-märket och den europeiska motsvarigheten med ett stjärnbestrött blad. Ibland står det helt enkelt ”ekologisk” på förpackningen. När fler övergår till miljömässigt schysst mat kommer en större mängd lantbrukare bli intresserade av att tillhandahålla det och priserna sjunka. Samtidigt minskar du kemikaliernas skadliga inverkan på dig, dina kära och din omgivning. Ingen kan göra allt men alla kan göra något och om många gör något så blir det till slut stor skillnad.

Denise Fahlander, Pia Svedén, Elina Johansson, Elisabeth Österberg, Jill Gertzén, Karin Jakobsson, Maria Gunnarsson

Naturskyddsföreningen i Gävleborgs län

Publicerad i Gefledagblad 1 oktober 2013