Ekologiskt allt populärare i matbutikerna

Inlägg från Supermiljöbloggen Fredagen den 24 januari 2014, kl. 15.27

Foto: EU-kommissionen

 

Nu pratas det om en unik för­änd­ring i kundernas beteende.

Dagens Nyheter rap­por­te­rar i dag att ef­ter­frå­gan på många eko­lo­gis­ka produkter, som frukt, grönsaker och me­je­ri­va­ror, ökat kraftigt det senaste året.

Ex­em­pel­vis för Coop står den eko­lo­gis­ka andelen av ba­nan­för­sälj­ning­en nu för 40 procent, att jämföras med 22 procent för ett år sedan.

Ett annat exempel är Ica som i början av 2012 in­tro­du­ce­ra­de eko­lo­gis­ka äpplen i lösvikt. Här har för­sälj­ning­en ökat med 500 procent sedan dess.

Louise König, håll­bar­hets­chef på Coop, berättar för DN om yt­ter­li­ga­re en framgång:

– Vi sålde lika mycket eko­lo­gis­ka gröna vindruvor år 2012 som vi sålde under en vecka förra året.

Enligt DN så ser bu­tiksked­jor­na för­änd­ring­en som unik. Tidningen skriver:

För­sälj­nings­ök­ning­ar i samband med medielarm brukar hålla i sig en kort period. I det här fallet har för­sälj­nings­kur­van inte vänt tillbaka.

Skrivet av Anders Hellberg
Supermiljöbloggen

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.