Det är dags för SM i fågelholk 2015

Plocka fram brädor, verktyg och låt fantasin flöda. På 2015 års mässa Nordiska Trädgårdar är det dags för SM i fågelholk för sjunde året i rad. Tävlingen är öppen för alla grundskole- och gymnasieklasser. Naturskyddsföreningen anordnar tävlingen i samarbete med Stockholmsmässan.

SM i fågelholk anordnas av Naturskyddsföreningen.

Några av finalisterna från SM i fågelholk 2014 från skolor i Kalix, Sala, Karlskrona, Linköping, Nordanstig och Vittangi.

Välkomna att delta i SM i fågelholk!

Tävlingsbidragen ska skickas in som tydliga digitala fotografier på de färdiga holkarna senast den 6 mars 2015. (Någon föranmälan innan dess behövs inte.)

Genom att snickra och sätta upp holkar kan alla hjälpa fåglarna. Det är ont om gamla och murkna träd med bra bohål för fåglarna. Det beror bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter så många träd bli riktigt gamla. Därför är det bostadsbrist i många skogar.

SM i fågelholk avgörs på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar. Den äger rum 26-29 mars 2015 på Stockholmsmässan. Då röstar mässbesökarna på sin favorit bland finalisterna i SM i fågelholk och avgör vilka fågelholkar som vinner de ärofulla priserna: brons-, silver- och guld-holken!

Varje grundskole- eller gymnasieklass kan  delta med en eller flera fågelholkar.

Så här ska en holk byggas

Regler för tävlingsholkar:

• Fågelholken ska byggas så att fåglar kan bo i den och ska tåla väder och vind.
  • Den ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter.
  • Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm invändig höjd.
  • Det är fritt att måla och dekorera holken och vi uppmanar alla att i första hand använda naturmaterial.

OBS! Vi uppmuntrar humor, fantasi och unik design!

En jury utser finalholkarna

En jury utser tio holkar som går till final. Juryn är:

• Carolina Klüft (SM-, VM-, OS-vinnare, mm)
  • Sara Vikström Olsson (ordförande Fältbiologerna)
  • Helene Benno (Generalsekreterare Min Stora Dag)
  • Johanna Sandahl (ordförande Naturskyddsföreningen)
  • Per Bengtson (biolog Naturskyddsföreningen)
  • Göran Ekberg (Stockholmsmässan)

Specialpris för bra insatser för fåglarna

Utöver guld-, silver och bronsholken delar vi ut ett specialpris. Förutom att delta i tävlingen uppmanar vi alla att bygga många holkar och sätta upp dem så att de gör nytta för fåglarna. De behöver inte ha fantasifull utformning och får gärna vara anpassade för olika fågelarter. Ett särskilt pris kommer att delas ut till klasser som har gjort stor nytta för fåglarna.

Här finns anmälningsformuläret >>